• Domov
  • Podcasty
  • Videá
  • Články
  • E-shop
  • Kontakty
  • Slovenčina
  • English

Nezabudnite citat

TOMÁŠ. VIERA BEZ VÁHANIA NEEXISTUJE
AKO SA OPUSTIŤ A PRI TOM SA NEOPUSTIŤ
CHERUBI, SERAFI A TO, ČO O NICH NEVIEME
VZNEŠENÉ MENO SÁRA
ANJELI

ŽENY A TRI DNI, ČO ZMENILI SVET

ženy okolo Ježiša - Zuzana Vaľovská - 12 apríla, 2020

http://www.nezabudnitecitat.sk/wp-content/uploads/2020/04/AUD-20200412-WA0008.mp3

Bolo to na jednom pohrebe, keď ma to zase chytilo. Hnev. Sedela som v dome smútku a dívala sa na výjav, namaľovaný predo mnou. Bol to myslím výjav z Ježišovho vzkriesenia, alebo aspoň tak sa to tvárilo. Teda bol to evidentne Ježiš, čo bol na obraze, ale všetko ostatné bolo čisto kompletne zle. 

Bol tam teda Ježiš, hrob v skale, od ktorého bol odvalený kameň, a pri Ňom – s výrazom prekvapenia – nejakí muži. Mali na sebe oblečenie jednoduchých mužov tej doby, povedzme teda, že to boli Jeho učeníci. Trochu ďalej boli rímski vojaci a ešte, v poriadnej vzdialenosti, ako malé postavy v diaľke, stále dve ženy. Boli tak ďaleko, že ak by nemali dlhé vlasy, ani neviem povedať, že to ženy boli. 

A teraz sa spýtam vás: naštvalo vás to tiež? 

Ja vám poviem, prečo by vás malo…

Začnem od začiatku, Ideme sa bližšie pozrieť na tie tri dni, ktoré naozaj, doslova a dopísmena, zmenili dejiny. Budeme sa pozerať očami štyroch evanjelistov…. Každý z nich píše inak. V kresťanstve sa pre každého z nich, adekvátne, používajú rôzne symboly. Marek je prvý, čo svoje evanjelium napísal, Marek je lev. Lukáš je býk a Matúš Syn človeka. Mnohé veci majú tí traja spoločné, možno preto, lebo – symbolicky povedané – píšu zo zeme. A Ján je orol, on sa vznáša a díva sa z výšky. Sme radi, že každý z týchto evanjelistov píše po svojom, že sa na ten istý príbeh môžeme teraz dívať cez viaceré páry očí. Všetci hovoria o tom istom, no každý inak. 

Začnime ukrižovaním. (všetky veršíky, na to, aby ste si to overili sami, nájdete dolu pod blogom.) Hovorme najprv, koľko mužov bolo pri Ježišovi 

Všetky príbehy spomínajú Getsemanskú záhradu, Ježišovo zajatie a to, že Ho Peter sledoval. Potom sa zhodujú na to, že Peter zaprel Ježiša (presne tak, ako na to Ježiš v troch evanjeliách upozornil). A potom ideme k udalostiam pod krížom. 

Lukáš sa v jednej chvíli vyjadruje neurčito, píše, všetci jeho známi však stáli obďaleč (fakt “obďaleč”? už žiadne iné divnejšie menej používanejšie slovo sa pri preklade nenašlo?). 

Matúš a Marek ani okrajovo nespomínajú žiadnych mužov. 

Ale Ján má … niečo iné. On ako jediný spomína okrem Šimona Petra aj niekoho iného z učeníkov. Šimon Peter však nasledoval Ježiša, aj iný učeník. Tento učeník bol známy veľkňazovi a vošiel s Ježišom do veľkňazovej dvorany,  ale Peter zostal von pri dverách. Potom vyšiel ten druhý učeník, ktorý bol známy veľkňazovi, prehovoril s vrátničkou a voviedol Petra. A neskôr pod krížom píše:  Keď Ježiš uvidel matku a vedľa nej stáť učeníka, ktorého miloval, riekol matke: Žena, ajhľa, tvoj syn! Potom riekol učeníkovi: Ajhľa, tvoja matka! A od tej hodiny prijal ju učeník k sebe. 

Žiaden iný z evanjelistov o tomto nepíše. Máme dôvod si myslieť, že to všetko si Ján vymyslel? Pochybujem. Zvlášť preto, že pravdepodobne písal sám o sebe. 

Zhrnutie mužov: všetci zdymili v Getsemane. Šimon Peter zdymil po tom, ako Ježiša tri razy zaprel. Ján ako jediný z Dvanástky bol pod krížom. A ideme ďalej. 

Poďme k ženám. Pod krížom sa spomína matka synov Zebedeových, Mária, matka Jakuba a Jozefa, Salome a mnohé ďalšie. Máme trocha chaos v tom, kto je kto, napríklad – mohla byť Salome Mária Salome? Bola to sestra Ježišovej matky, alebo ňou bola nejaká iná žena? A kto bola Mária Kleofášova? Nepoznáme ju už náhodou? A čo ešte tie mnohé ďalšie? 

Všetci evanjelisti – Matúš, Marek a aj Ján, čo si zvyčajne píše po svojom –  až na Lukáša, spomínajú Máriu Magdalénu. On len hovorí, aj ženy, ktoré Ho nasledovali z Galiley, sa na to pozerali. Aj keď Ježišovo telo ukladali do hrobu, hovorí o tom rovnakým, všeobecným spôsobom. Prečo tam teda Lukáš nemá Máriu Magdalénu priamo menovanú? Lukáš, ktorý sa zvlášť venoval ženám, Lukáš, ktorý MM spomína častejšie, ako akýkoľvek iný evanjelista? Lebo MM tam nie je neobvyklý vzhľad, niečo, čo treba zaznamenať, skôr si myslím, že bola pre Lukáša v tomto príbehu samozrejmosťou. Mária Magdaléna pri Ježišovi nebola výnimka, ale pravidlo. 

Ukrižovanie máme za sebou. Ježišovo telo položia do hrobu. MM s ďalšou Máriou sa dívajú, kam Jeho telo položia(to je u Mt a Mk). Lukáš je zase všeobecný  a takisto Ján, ktorý okrem Nikodéma a Jozefa z Arimatie konkrétne nespomína nikoho. Tak či tak, nejak nemáme dôvod pochybovať, že o mieste Ježišovho pochovania ženy vedia. 

Ale aj tak sa musím spýtať: prečo tie rozdiely vôbec existujú? Hovoríme tu o veľmi dôležitej udalosti dejín. A nepochybujem, že si to evanjelisti, všetci štyria, uvedomovali! Prečo sú teda záznamy také nepresné? Prečo sa zoznamy prítomných ľudí tak líšia? 

Hlavný dôvod myslím je, že pre evanjelistov detaily neboli tak podstatné. A znova pripomínam, každý z nich má iný spôsob rozprávania. Okrem toho, každý má trochu iné publikum, iných ľudí, pre ktorých ten príbeh píše, a preto zdôrazňuje iné veci. Ak by to tak nemalo byť, to by sme mohli každú nedeľu vo všetkých kostoloch počúvať úplne rovnakú kázeň, veď nakoniec, ako by sa mnohým uľahčil život! (chvála Bohu, že to nikomu múdremu zatiaľ nenapadlo). Ale nerobíme to. Boh k nám hovorí cez rôznych ľudí. Každý káže a rozpráva tak, ako jemu Duch Svätý dáva hovoriť. 

Ježišovo telo je v hrobe, sobota je stále tá najzáhadnejšia časť Viery všeobecnej kresťanskej a my sa nevieme dočkať svitania. 

Bol večer a bolo ráno, tretí deň. 

A Boh ide oddeľovať svetlo od tmy.

Ku hrobu sa vydajú nejaké ženy. Ktoré a koľko ich bolo, to takisto nevieme presne. Matúš má dve, Marek tri, Lukáš ich má veľa. No a Ján, zase po svojom, Ján má len jednu. Prosím, zavrite na chvíľu oči a predstavte si, že ste tam. Buď tie ženy odniekiaľ pozorujete alebo ste jednou z nich. Čo vidíte a čo cítite? Sústredíte sa na ich tváre alebo na to, čo majú v rukách? Rátate ich? Hodnotíte, či sa obliekli primerane príležitosti alebo či sa správajú dosť dôstojne? Nemyslím…. A ak ste jednou z nich… tiež je vám stále ťažko na duši? Nezabudnite, tento príbeh nie zoznamom informácií, toto je príbeh. A ak ste v ňom, tento príbeh vás nesie. Objíma vás ako rieka, do ktorej ste vstúpili a nechali sa vtiahnuť do jej prúdu. A stále neviete, kedy a kde vás znova … posunie…. na breh. 

Všetci štyria evanjelisti sa zhodnú na zásadných veciach. Sú to ženy, ktoré idú k hrobu, dokončiť pohrebné obrady. V každom príbehu je aspoň jeden anjel a samozrejme, prázdny hrob. To je to, čo majú všetci štyria evanjelisti jednotné. 

A čo ďalej? Čo muži? Matúš spomína strážcov, ktorí sa zľakli (ak by sme my videli anjela Pána a zažili zemetrasenie v tej istej chvíli, asi by sme na tom neboli inak). Lukáš spomína Petra, ktorý sa ide presvedčiť o prázdnom hrobe, Ján k tomu pridáva učeníka, ktorého Ježiš miloval (teda seba). No žiadnemu z nich sa nezjavil Ježiš priamo, tam. A týmto sme tému mužov pri prázdnom hrobe vyčerpali.

Už viete, prečo som sa vtedy v tom dome smútku tak nahnevala? Ježiš, zjavujúci sa pri vzkriesení mužom, plus pár nejakým vojakom? A ženy zredukované na malé postavičky kdesi úplne úplne v diaľke? Bol to hnev zmiešaný s neskutočným sklamaním, lebo namaľovať tak ignorantskú, k Biblii neúctivú vec, to by sa stávať nemalo. Ľudia zvyknú byť pohoršení kvôli úplným hlúpostiam, ale kedy sa kto pohorší, kedy sa kto naštve vtedy, keď sa takto okato nerešpektuje Biblia? Keď sa takto prepisuje, ohýba, keď sa z nej vyberá len to, čo komu vyhovuje, a to, čo sa nedá vybrať odnikadiaľ, sa proste po svojom domyslí? A to nehovoríme o ateistoch, nehovoríme o ľuďoch, ktorí kritizujú, napádajú, útočia na kresťanstvo, hovoríme o kresťanoch samotných! Povedzte mi, prečo toto nikoho nehnevá? 

Je načase vrátiť sa späť k ženám. Alebo presnejšie k jednej. Všetky evanjeliá sa na nej zhodnú. Mária Magdaléna je v každom z nich. Bez váhania, bez pochybností, bez výnimky. Jej príbeh, jej veľkonočný zážitok s Ježišom je tak pôsobivý, prekvapivý, bohatý príbeh! Ako rieka, ku ktorej počas horúceho dňa konečne prídete, a neviete sa dočkať, kedy sa z nej napijete. Lebo máte sucho v ústach od všetkého toho piesku, ktorým ste boli kŕmení, a už sa vám jazyk lepí na podnebie. Neviete sa dočkať vody! Alebo čo tak do tej rieky rovno skočiť? 

Viem, že na mnohých miestach sa o Márii Magdaléne na Veľkú noc nekáže, a ak áno, možno tak, ako som to dnes, vo veľkonočné ráno počúvala ja. Dvakrát som niečo vykríkla na kazateľovu adresu a na tretí krát som to vypla. No poďakujme Bohu za to, že nie sme negramotní, že máme Bibliu a že si ju môžeme čítať sami pre seba. Seriózne. Nezabudnite čítať!

 

 

muži pri ukrižovaní: Matúš 26,31+51,b + Marek 14,50 + Lukáš 22,54-62 + Ján 18,15 a 19,25 (rovnaký motív – muži sa rozutekali, Peter zaprie Ježiša a potom ho už tiež nevidno, pod krížom je len Ján)

ženy pri ukrižovaní: Matúš 27,55-61 + Marek 15,40-47 + Lukáš 23,49. 54-56 + Ján 19,25 (je ich tak veľa, že tu na to nie je miesto. často sa pri zmienke o ženách objavuje slovo mnohé, mnoho) (Mária, Ježišova matka sa priamo spomína len v Jánovom evanjeliu) 

muži pri vzkriesení: Matúš – strážcovia, ktorí sa triasli od strachu. Marek – pri hrobe nikto. Lukáš – Peter beží od hrobu. Ján – Peter a druhý učeník, ktorého Ježiš miloval – ale stále vidia len prázdny hrob. nič viac.

ženy pri vzkriesení: Matúš 28,1nn (MM a iná Mária). Marek 16,1 + 9 (MM, Mária Jakubova a Salome – zjavil sa najprv MM). Lukáš 24,1+10 (najprv nešpecifikuje, potom: MM, Johana, Mária Jakubova + mnohé). Ján 20,1+11-18 (MM je v centre pozornosti; Mária, matka Ježišova sa priamo nespomína nikde – najbližšia zmienka o nej je až v Skutkoch 1)

 

Tags | učeníci, ženy Novej Zmluvy, Mária Magdaléna, ženy okolo Ježiša, evanjelium podľa Jána, vzkriesenie, ukrižovanie, učeníčky, evanjelium podľa Lukáša, evanjelium podľa Marka, evanjelium podľa Matúša, hrob, ľudia pod krížom, audio
 6 0

Zdieľaj

O autorovi /Zuzana Vaľovská

You Might Also Like

PÚTNIKMI BEZ VLASTNÉHO ROZHODNUTIA

20 marca, 2022

Kedy mňa a moju službu zachránil rozhovor s Bohom?

11 augusta, 2019

sny z Biblie: CHCEM SA VRÁTIŤ DOMOV

18 augusta, 2017

Zatiaľ bez komentára

Zapoj sa do diskusie Cancel Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Predchádzajúci
Ďalší

O MNE

O MNE

Volám sa Zuzana a ako raz povedal Bono Vox, urobila som si kariéru z krízy vlastnej osobnosti. Verím tomu, že Biblia má pre mňa veľa odpovedí a stále ma baví hľadať ich. Občas je to doslova životná nutnosť. Ak sa radi pýtate, skúmate a pochybujete, ste na správnom mieste. Mám pre vás príbehy, ktoré ostatní obchádzajú, sú z nich pomykove alebo sa z nich červenajú a témy, pri ktorých som aj ja padla zo stoličky.

O NÁS

Kategórie

  • učeníci a apoštoli
  • ŽENY BIBLIE
    • Manželky patriarchov
    • Ženy z Ježišovho rodokmeňa
    • ženy Starej Zmluvy
    • Ženy viery
    • ženy okolo Ježiša
    • Ženy v knihe Skutkov – prvá cirkev
    • Ženy v apoštolských listoch – prvá cirkev
  • muži Biblie
    • evanjelisti
    • Boáz
    • Káleb
    • učeníci a apoštoli
    • Eliáš
    • Sudcovia
  • Témy srdcu blízke
    • Sny Biblie
    • Cestovateľské
    • Nevyžiadané rady a návody
    • kalendár dôvodov
    • osobne
    • mená a ich skryté poklady
    • rozprávky
    • Hosť do domu
  • Články
  • špeciálne projekty

Sledujte nás na FB

Nájdeš ma aj na

Odoberaj novinky

Najnovšie články

  • TOMÁŠ. VIERA BEZ VÁHANIA NEEXISTUJE
  • AKO SA OPUSTIŤ A PRI TOM SA NEOPUSTIŤ
  • CHERUBI, SERAFI A TO, ČO O NICH NEVIEME
  • VZNEŠENÉ MENO SÁRA
  • ANJELI

Najnovšie komentáre

  • Zuzana Vaľovská komentoval AKO SA OPUSTIŤ A PRI TOM SA NEOPUSTIŤ
  • Milka komentoval AKO SA OPUSTIŤ A PRI TOM SA NEOPUSTIŤ
  • TIMOTEOS. hľadajte to, čo je hore. – Nezabudnite citat komentoval EUNIKA A LOIS. môžu výnimočného muža vychovať ženy?
  • Zuzana Vaľovská komentoval ANJELI
  • Letitia komentoval ANJELI

objednaj e-book

Objednávaj e-book

Ženy z divokej záhrady pomocou objednávkového

FORMULÁRA TU:

Obchodné podmienky

 
Nadstavenie Cookies

Sleduj nás na Facebooku

Odoberaj novinky

O mne

začalo to blogom, ktorý som písala pre priateľov a pre seba. rozbehlo sa to ďalšími ľuďmi, ktorí blog čítajú. a pokračuje to knihou....!

Pridaj sa

Doterajší blog

nezabudnitecitat.blogspot.sk

Please add a menu from Appearance > Menus Panel

nezabudnitecitat 2017

Na našej webovej stránke používame súbory cookie, aby sme vám poskytli čo najrelevantnejší zážitok tým, že si zapamätáme vaše preferencie a opakované návštevy. Kliknutím na „Prijať všetko“ súhlasíte s používaním VŠETKÝCH súborov cookie. Môžete však navštíviť „Nastavenia súborov cookie“ a poskytnúť kontrolovaný súhlas
NadstaveniaAkceptovať všetko Odmietnuť všetko
Čítať viac
Cookies Nadstavenia

Cookies

Táto webová stránka používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prechádzaní webom. Z nich sa vo vašom prehliadači ukladajú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webovej stránky. Používame aj cookies tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a pochopiť, ako používate túto webovú stránku. Tieto cookies budú uložené vo vašom prehliadači iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť zrušiť tieto cookies. Zrušenie niektorých z týchto súborov cookie však môže ovplyvniť váš zážitok z prehliadania.
Funkčné
Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webovej stránky na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätnej väzby a ďalšie funkcie tretích strán.
CookieDĺžka trvaniaPopis
Polylang1 rokSúbor cookie pll _language používa Polylang na zapamätanie jazyka zvoleného používateľom pri návrate na webovú stránku a tiež na získanie informácií o jazyku, keď nie sú dostupné iným spôsobom.
Výkonnostné
Výkonnostné súbory cookie sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webovej stránky, čo pomáha pri poskytovaní lepšej používateľskej skúsenosti pre návštevníkov.
CookieDĺžka trvaniaPopis
Google Analytics1 minúraTento súbor cookie inštaluje služba Google Universal Analytics, aby obmedzil počet žiadostí a tým obmedzil zhromažďovanie údajov na stránkach s vysokou návštevnosťou.
Analytické
Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách, ako je počet návštevníkov, miera odchodov, zdroj návštevnosti atď.
CookieDĺžka trvaniaPopis
Google analytics2 rokySúbor cookie _ga nainštalovaný službou Google Analytics počíta údaje o návštevníkoch, reláciách a kampaniach a tiež sleduje používanie stránky pre analytický prehľad stránky. Súbor cookie ukladá informácie anonymne a priraďuje náhodne vygenerované číslo na rozpoznanie jedinečných návštevníkov.
Reklamné
Reklamné súbory cookie sa používajú na poskytovanie relevantných reklám a marketingových kampaní návštevníkom. Tieto súbory cookie sledujú návštevníkov na webových stránkach a zhromažďujú informácie na poskytovanie prispôsobených reklám.
Iné
Ostatné nekategorizované súbory cookie sú tie, ktoré sa analyzujú a ešte neboli zaradené do žiadnej kategórie.
Nevyhnutné
Nevyhnutné súbory cookie sú absolútne nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto súbory cookie anonymne zaisťujú základné funkcie a bezpečnostné prvky webovej stránky.
ULOŽIŤ A PRIJAŤ