V prvom liste, ktorý Timoteovi napísal apoštol Pavol, okrem iného odznelo aj toto: “Nedovoľujem však žene vyučovať alebo panovať nad mužom, ale aby sa ticho správala.” Ak by som chcela povedať, koľko odveci výkladov som k tomu čítala a koľko škody tento verš narobil, celý blog by bol len o tom.
Pár rokov dozadu by som urobila asi presne to – písala o tých nie presných výkladoch a ukázala, kde autori urobili chyby (niekde by to bolo až príliš ľahké…), ale všetci rastieme. Namiesto toho vám chcem ukázať tento text tak, ako napísaný bol – lebo má svoj dôvod, má logiku, hovorí do konkrétnych súvislostí a hlavne – tá najhlbšia myšlienka v ňom je krásna.
Je to síce len jeden verš, ale zďaleka nielen na jeden blog. Žiada si to viac času, preto dnes len časť – dnes začínam od vládnutia.

rozbehnime sa…z kopca
Žena nemá vládnuť/panovať nad mužom – tak je to napísané v takmer všetkých slovenských prekladoch. Na prvé prečítanie to zdá sa znie jasne. Je to síce len jeden jediný verš v Biblii, ale keď sa cez neho pozrieme na všetko ostatné, čo v Biblii je, uvidíme tam presne to, čo chceme. Žiadnej žene Pán Boh nepovedal, aby vládla nad mužom alebo aby mu akokoľvek rozkazovala. Žiadna žena v Biblii nebola autorita! To je výlučne úloha mužov.
Poznáte tie obrázky škvŕn, ktoré dostanete u psychológa? Volá sa to Rorschachov test. Sú to síce škvrny, ale my v nich vidíme niečo iné. Všetci do toho vnášame, čo máme sami v sebe. A takto pôsobia niektoré biblické verše. Nie sú napísané jasne, ale na základe ich výkladu vidíte, kto je akým človekom a čo nosí v sebe. Ako hovorí – ako inak, Biblia – z plnosti srdca hovoria ústa.
prvý argument
Jednému argumentu proti autorite žien sa predsa len treba venovať. Že vraj Adam bol stvorený ako prvý? Preto je autorita? Áno, Adam bol stvorený ako prvý – ale to, že má väčšie právomoci, nie je v Biblii napísané nikde. NIKDE. Práveže v prvej správe o stvorení (Gen 1) je napísané, že aj muž, aj žena mali rovnaké právomoci.
Dôvod, prečo spomínam tento argument, je nasledujúci verš. Hneď po tom, ako je žene nedovolené učiť ani vládnuť nad mužom, je napísané: Adam bol totiž stvorený prvý, potom Eva.
Toto je výborný príklad, ako veci nemôžete vytrhnúť z kontextu a prilepiť na iný kontext. Nikde inde v Biblii nie je napísané, že preto, že kedže Adam bol stvorený ako prvý, má nejaké podstatnejšie, zodpovednejšie, autoritatívnejšie miesto. Nakoniec, nikde inde sa to takto ani nespomína, ale tu áno. Viete prečo? Lebo to bolo písané do Efezu, kde centrom viery bola bohyňa Artemis. Náboženstvo nebolo niečo na okraji, čomu sa venujete občas -kdeže! Bolo to niečo, čomu podriaďujete celé svoje životy. A ak chcete rozumieť textu, ktorý bol písaný do tohto mesta, potrebujete vedieť aj niečo z gréckej mytológie. Artemis bola jedna z dvojčiat – a miestni obyvatelia verili, že mala výsadné postavenie – lebo sa narodila pred svojím bratom. Od toho sa v Efeze vyvodzovali rôzne ďalšie veci – a toto je argument proti nim.

Prosím, nečakajte od Pavla, že bude spomínať konkrétnych bohov vo svojej argumentácii. On, so svojou židovskou výchovou, síce neveril, že nejakí iní bohovia okrem Toho Jediného existujú, ale aj tak ich nespomenul. Napríklad Lukáš, autor knihy Skutkov apoštolov, túto zábranu nemal. Ale Pavol? Ten radšej používal narážky, ktorým všetci miestni rozumeli. A ak my nie… to nie je úplne jeho, ale náš problém.
kontext
Rozumieť Biblii znamená aj rozumieť tomu, do akého prostredia bola písaná. (týmto trocha odbočujem, ale treba to povedať.) Biblia nakoniec nie je jedna, ale celá zbierka kníh. A žiadna z nich s hlasným žuch nespadla z neba.
Mnohé veci v nej neplatia všeobecne. Lebo ak len niekomu napadne, že tým bude argumentovať – potom čo urobíte s vojenskými ťaženiami? Dokonca masakrami? Alebo s prezliekaním sa za prostitútku a splodením dieťata? Áno, raz to Boh označil ako spravodlivé, ale chcete to naozaj požiť ako návod na všetko? V takomto duchu sa dá pokračovať donekonečna.
Tiež to platí pri samotnom Pavlovi. Keď píše Timoteovi, do Efezu, píše, chcem aby sa vdovy vydávali. Ale do Korintu píše presný opak! Neženatým, nevydatým a vdovám však hovorím: Pre nich je dobre, ak zostanú ako ja. Pavol nemení názory tak, ako mu to vyhovuje. V Korinte bol kult bohyne Afrodity – a tá mala presne opačné naladenie, ako Artemis. Artemis bola podľa gréckej mytológie panenská bohyňa, nikdy nežila v manželstve ani vo vzťahu a od svojich nasledovníkov čakala to isté. No ale s Afroditou to bolo presne naopak. Bola bohyňa lásky a láskou sa v tomto prípade nemyslí len platonický cit…
Preto nie, Pavol si neprotirečí, ale hovorí ľuďom to, čo do ich konkrétnej situácie potrebujú počuť. Lebo to má logiku. Pán Boh nás oslovuje… tam kde sme… Niektorí stojíme pred Červeným morom s armádou za chrbtom, iní sme zavretí v miestnosti, kam ani nečakáme, že by niekto mohol vojsť cez zatvorené dvere…
a teraz bežíme do kopca
Namotať na moje chápanie Biblie všetky jej ostatné texty je celkom ľahká vec. Príde mi to ako bežať z kopca, nemusíte vynakladať veľa síl na to, aby ste sa cítili ako super bežec. No behali ste už do kopca?

Pozrieť sa na to, do akého prostredia bol text napísaný, je ako behanie do kopca. Pozrieť sa na to, aké slovo tam bolo použité a čo to slovo znamená, je ešte srmší kopec, ktorý sa však nedá obísť, ak chceme mať dobrý výhľad.
V súvislosti s mužmi a ženami v Efeze sa toho dá povedať viac; veci dôležité pre pochopenie. Ja som dnes spomenula časť a ešte na to bude miesto, lebo žiaden verš, žiadnu myšlienku a určite nie žiadne slovo nemôžeme vnímať izolovane. Všetci máme dôvody, prečo chodíme von najradšej potme, nemáme v láske festivaly alebo potrebujeme škoricu vo všetkom, hneď ako začne jeseň. A ak nás niekto posudzuje bez toho, aby sa pýtal na dôvody, tiež nie sme radi.
autorita
To, čo nemá žena robiť mužovi, je podľa slovenských prekladov vládnuť nad ním.
V prvom rade, v gréčtine v tomto texte nie je to slovíčko nad. To tam dopĺňajú preklady. V slovenčine vieme tiež povedať, vládnuť mu, a má to takmer taký istý zmysel.
Ďalej, slovo vláda znie pre nás tak politicko-rozprávkovo, asi nie dosť presne, preto sa často hovorí aj o autorite. Vládnutie akosi nemáme radi, autoritu vieme stráviť ľahšie. Ale čo je autorita? Možno jej lepšie porozumieme, keď vyhodíme presne tú predložku, ktorá v origináli nie je – nad.
Aby sme to rozmotali – podľa Biblie sme všetci dostali duchovné dary. Nedostali sme k ním žiaden papier, diplom ani výučný list. Ale aj tak tie dary používame a je to pre nás samozrejmé. Používame ich v autorite, ale neznamená to, že niekoho nimi ovládame.

Jedným z duchovných darov je aj vyučovanie. Ak ja vyučujem, ak vykladám Bibliu, neznamená to, že mám autoritu nad vami, ktorí to čítate. Ja používam svoj duchovný dar. To, čo s tým vy urobíte, ako to uplatníte, je na vás, nie na mne. Používať svoje duchovné dary a mať prospech z duchovných darov iných – to je osobné rozhodnutie.
A autorita slúžiť nejakým duchovným darom neznamená mať autoritu nad niekým.
Niektoré skupiny kresťanov sú dosť sústredené na to, kto má autoritu nad kým, muž nad ženou, rodičia nad deťmi a podobne… Ale cirkev je spoločenstvo! Túto myšlienku by ste zo svojho myslenia nemali odstraňovať, pred Bohom sme si rovní, a ak by tu boli nejakí ľudia, ktorí by chceli byť predsa len trochu rovnejší, vráťme sa k tomu, čo povedal Ježiš. Boli to slová pre Zebedeových synov, ktorí si nárokovali lepšie miesta v budúcnosti. A im On povedal: Viete, že vládcovia panujú nad národmi a mocnári ich utláčajú. Medzi vami to tak nebude! Ale kto by sa chcel stať medzi vami veľký, bude váš sluha a kto by chcel byť medzi vami prvý, bude váš otrok. Ani Syn človeka neprišiel dať sa obsluhovať, ale slúžiť a dať svoj život ako výkupné za mnohých.“
K vyučovaniu sa ešte dostaneme podrobnejšie,
Dovtedy: nikde, opakujem, nikde v Biblii nie je napísané, žeby nejaký duchovný dar slúžil len nejakej skupine ľudí alebo naopak, nesmel slúžiť inej skupine ľudí. Nikde.
A ak si myslíte, že náš biblický text znie presne takto, potrebujeme sa vrátiť k prekladom.

hapax legomenon
Keď chceme porozumieť Biblii, často to ide úplne jednoducho. Nájdeme si slovo, o ktorom chceme vedieť viac a pozrieme sa na všetky miesta a súvislosti, kde je spomenuté. Háčik je, keď takéto slovo nikde inde v Biblii spomenuté nie je. Takým slovám sa hovorí hapax legomenon a ak to bezchybne a rýchlo poviete päťkrát po sebe, máte u mňa kávu.
Ale od jazykolamov späť k pointe. Ako má modrá farba viacero odtieňov, od modrej pokojného mora až po modrú búrkovej oblohy, aj toto slovo má viacero významov. Znamená mať autoritu alebo vykonávať ju, vládnuť, dominovať, uzurpovať si autoritu pre seba, konať sám zo seba, dominovať.
Ak chceme vedieť, čo presne bolo myslené v našom texte… necháme hovoriť tých, ktorí sa tomu venovali viac. Gréčtina bola v tom čase rozšíreným jazykom a z 317 použití je podstatných 61 – preto, že sedia do časového obdobia a tiež, že tam to slovo bolo inými autormi aj vysvetlené. (ak by vás to zaujímalo hlbšie, dole v poznámkach bude link.)
Z tých 61 použití sa 13 vzťahuje na podobné použitie – teda keď tam máme niekoho, kto robí (žena) a niekoho, voči komu je to konanie namierené (muž). V týchto prípadoch je to vládnutie alebo autorita vždy negatívne. Citujem: „Príjemcovia tohto konania sú zneužívaní a nemilovaní, ubližovaní, nátlakoví, brutalizovaní, zničení, znevažovaní/zneuctievaní, zabití a zatknutí… vykonanie tohto konania je z pohľadu jednotlivca ako cieľa vždy „zlé“.“
Toto nie je pozitívna autorita. V tomto verši je spomínané niečo, čo je tak negatívne a ničivé, žeby som to nedopriala nikomu. 
Ženy voči mužom vedia byť negatívne. Vedia byť manipulatívne, citovo vydierajú, podrývajú, zhadzujú, nemajú úctu, rešpekt ani vďačnosť a púšťajú z úst veci, ktoré si tí muži budú so sebou niesť do konca života.
Áno, viem, že to existuje aj naopak, ale to nebol problém v Efeze. A niekedy mám dojem, že ženy svoju negativitu ospravedlňujú práve tým, že bol niekto negatívny voči nim. Ale takto to nefunguje. Takto je to celé úplne zle.
tá najhlbšia myšlienka
Čo je hlavná myšlienka? Ženy nemajú mať také správanie voči mužom, ktoré by mužov ničilo. Manželky voči manželom, matky voči synom, sestry voči bratom, nikto. Nejde o to, čo o svojom správaní povedia ženy, ako si ho zdôvodnia, ospravedlnia alebo zhodia vinu z pliec slovami, takto som to nemyslela.
Lebo ten opak je vzácny!
Ženy vedia do vzťahov dať vzácne a výnimočné veci. Pochopenie, prijatie, obdiv. Vďačnosť za všetko, čo muži robia, všímavosť voči všetkému pozitívnemu, čím muži menia svet. Trpezlivosť, slová ocenenia, objatia a lásku. Nie vždy nám to ide dokonale, ale dúfame, že ani naše chyby nebude nikto vnímať vytrhnuté z kontextu. Rovnako ako to nerobíme ani my. A presne to je pointa.
POZNÁMKY
Ak ste dočítali až tu, gratulujem, a dnes v poznámkach budem stručná – pridávam odkaz na asi najpodstatnejšiu prácu k tomu jednému slovíčku. Je výdatná, ale autorka si naozaj dala záležať.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://jgrchj.net/volume10/JGRChJ10-7_Westfall.pdf









1 Komentár
Zuzi, snažíš sa zachrániť Pavla, ale myslím, že je to márna snaha. Ten výrok treba poslať do historickej výslužby rovnako ako 1 Kor 11,3 „Hlavou muža je Kristus, hlavou ženy je muž“ a povinnosť nosiť závoj. Je to obraz starovekej spoločenskej hierarchie, ktorej obmedzenia poznáme. A pochopiteľne ich neakceptujeme – rovnako ako neakceptujeme „poznatky“ starovekej medicíny, ktorá „vedela“, že žena je nevyvinutý muž, alebo starovekú psychológiu, ktorá u ženy nevidela intelekt a schopnosť poznávať Boha. Podriadenosť ženy dáva zmysel v starovekom kontexte, ale mne sa zdá zbytočné to obhajovať – či vôbec sa tým zaoberať – v súčasnosti. Proste je to prekonané. Kto s tým má problém, nech príde na Teologickú fakultu, tam mu to profesorky dovysvetlia.